Libanonin-matka
huipentui Beit Atfal Assumoudin 11. Mielenterveyskonferenssiin, joka tänä
vuonna järjestettiin yhteistyössä American University of Beirutin taiteiden ja
tieteiden tiedekunnan kasvatustieteellisen osaston kanssa osaston johtajan
Anies Al-Hroubin aloitteesta. Siksi konferenssitilat olivat yliopiston
kampuksella arvokkaassa ja kauniissa ympäristössä.
Konferenssi oli
kaksipäiväinen ja teemana oli sillan rakentaminen teorian ja käytännön välille.
Erityisesti toivottiin, että käsiteltäisiin dokumentaatiota ja tutkimusta mielenterveysohjelmissa.
Esitysten aiheet kattoivat laajan alueen, esim. sähköinen
potilastietojärjestelmä, sähköiset työkalut sekä erityisesti pakolaisten
mielenterveyteen liittyvä tutkimus ja käytännön työ. Ajankohtaisuutensa vuoksi
sotatraumat saivat toisena päivänä tilaa. Konferenssin vaikuttavinta antia
olivat tohtori Tania Bosquin (American University of Beirut) ja
tohtoriopiskelija Alexandra Chenin (Harvard University) esitykset siitä, miten
sotaa ja aseellisia konflikteja kokeneet lapset ja nuoret selviävät.
Bosqui oli
työtoverinsa kanssa analysoinut laadukkaiksi arvioimiaan interventiotutkimuksia
(17), joista kahdeksassa oli kliininen populaatio. Kun kyseessä olivat
ei-kliiniset luokkatutkimusasetelmat, tutkimusevidenssi ei riittänyt muihin
johtopäätöksiin kuin että interventiot lisäsivät lähinnä toivoa ja
hyvinvointia. Kliinisellä populaatiolla interventiot olivat enimmäkseen
kognitiivisen ja kognitiivisbehavioraalisen terapian menetelmiä, narratiivisia
menetelmiä (Kid NET) ja
mind-body-harjoituksia. Merkittävää toipumista havaittiin kognitiivisia ja
kognitiivisbehavioraalisia menetelmiä käytettäessä ja jonkin verran Kid NETin
avulla. Traumaperäisen stressihäiriön oireet, ahdistuneisuus ja depressio
lievenivät, prososiaalinen käyttäytyminen lisääntyi.
Lisäksi Bosqui
selvitti, mitkä ovat muutoksen perusmekanismit, kun pyritään lisäämään
konfliktin kokeneiden lasten ja nuorten hyvinvointia, mielenterveyttä ja
resilienssiä. Hän kävi kollegoineen läpi 13 katsausartikkelia vuoteen 2017
saakka. Ne kattoivat 34 maata ja yli 30.000 lasta. Muutoksen mekanismeja olivat
mm. turvallisuus ja leikki; yhteisön ja perheen valmiuksien kehittäminen ja
vakaumusjärjestelmien rooli; psykoedukaatio, taitojen kehittäminen,
avuliaisuuden oppiminen; kognitiivinen uudelleenstrukturointi, narratiiviset
menetelmät, avun pitkäkestoisuus sekä myönteisten tulosten heikkenemisen
ehkäisy. Kielteisiä vaikutuksia oli silloin, jos sotaan liittyviä normaaleja
reaktiota patologisoitiin ja jos keskityttiin yksittäiseen lapseen, kun sota on
vaikuttanut koko väestöön. Interventiot on sovitettava paikalliseen
kulttuuriin.
Loppupäätelmissään
Bosqui totesi, että kliinisen hoidon lisäksi tarvitaan monia muita vähemmän
tutkittuja muutosmekanismeja, kuten juuri leikki, turvallisuus, yhteisö ja
perhe, paranemista edistävät perinteet, uskonto, uskomukset ja arvot. Sodan
kokeneiden lasten tukemisessa on otettava huomioon kolme peruspilaria:
monipuolisuus ja kattavuus; tuen jatkuvuus sekä tuen haittavaikutusten ehkäisy.
Evidenssin saavuttamisessa on ongelmana, että tutkimuksen vaatimukset ja
käytäntö eivät useinkaan kohtaa.
Alexandra Chen
oli kollegoidensa kanssa tutkinut Bekaan laaksossa Libanonissa 300:n
syyrialaisen 6-10-vuotiaan pakolaislapsen kognitiivista kapasiteettia.
Tutkimuksessa käytettiin pelinomaisia menetelmiä, jotka oli kehitetty lasten ja
nuorten pitkäkestoisen muistin, toiminnanohjauksen ja työmuistin tutkimiseen.
Ne toimivat hyvin pakolaispopulaatiossa.
Osa tuloksista
yllätti tutkijat. Ikä ei ennustanut kognitiivisia toimintoja. Myöskään
kognitiivisella kapasiteetilla ei ollut yhteyttä trauman kanssa. Mutta kun
lasten ja nuorten trauma-altistuksessa jatkossa eroteltiin toisistaan uhka- ja
deprivaatiotrauma, havaittiin, että altistuminen uhkaavalle traumaattiselle
tapahtumalle vaikutti toiminnanohjaukseen.
Tutkimuksen
perusteella Chen päätteli, että pakolaislasten tutkimuksessa pitäisi mitata
psykososiaalista stressiä. Se ennustaa hänen mukaansa paremmin kognitiivisia
toimintoja kuin trauma. Outoa oli, että iällä ja toiminnanohjauksella ei ollut
yhteyttä. Psykologisen kirjallisuuden mukaan iän lisääntyessä
toiminnanohjauksen pitäisi parantua. Chen nosti esiin muutaman mahdollisen selityksen.
Yksi mahdollisista on, että 8-10-vuotiaat lapset altistuivat traumatisoitumiselle
3-5-vuotiaina Syyrian kriisin alkaessa. Merkittävänä tekijänä hän piti, että
vanhemmat pakolaislapset kokevat pienempiä enemmän stressiä, koska he joutuvat
osaltaan huolehtimaan perheen toimeentulosta. Myös koulunkäynnin myöhästyminen
pakolaisuudesta johtuen voi vaikuttaa.
Jotta
pakolaislapset menestyisivät koulussa, tulisi Chenin mukaan integroida
sosioemotionaaliset ja kognitiiviset tavoitteet. Kouluaineiden opetusohjelmat
yksistään eivät riitä.
Psykiatri
Madeleine Badaro Taha Beirutin perheneuvolasta kertoi syyrialaislapsista, jotka
ovat tulleet Beit Atfal Assumoudin (BAS) hoitoon. Tämän vuoden alkupuolella
(tammi-kesäkuu) syyrialaiset ovat lukumäärältään suurin potilasryhmä Beirutin perheneuvolassa. Heistä 84
prosentilla on merkittäviä terveys-, koulutus- ja psykososiaalisia
erityistarpeita. Enemmistö saa tarpeenmukaista tukea, pienemmälle osalle on
järjestetty psykososiaalisia interventioita ja samanvertainen osa on vielä
odotuslistalla.
Lasten ongelmilla
on geneettistä taustaa, koska hiukan yli puolella vanhemmat ovat serkuksia.
Melkein neljännes lapsista on syntynyt pakolaisuudessa Libanonissa. Hiukan
vajaalla ¾:lla on taustalla traumaattisia kokemuksia: Sukulaisia oli kuollut ja
loukkaantunut tai kadonnut. Lapsi itse oli joutunut todistamaan
väkivaltaisuuksia.
Syyrialaislapset
kaipaavat kaikkea tuttua: kotia, koulua, vanhempia, sukulaisia, ystäviä, naapureita,
kotikylää, jopa sen kiviä, ilmaa ja vettä. He toivovat mielenrauhaa ja
arvostusta. He kaipaavat kuolleita sukulaisia ja menetettyjä vuosia. Monenlaisiin
perheiden tarpeisiin ei ole saatu apua: lasten koulunkäynti, lääketieteelliset
hoidot, työ, ruoka, kunnollinen asunto, raha perustarpeisiin ja palveluihin,
vapaa-ajan harrastukset.
Psykologien
Sosiaalisen Vastuun ja Arabikansojen ystävyysseuran yhteistyöjärjestö Beit
Atfal Assumoud oli muutoinkin konferenssissa hyvin esillä. Järjestön eri
toimintasektoreilta oli valmistettu posterit. Käsityökeskus esittäytyi
ristipistotöineen. Esittelypöydältä löysimme vielä ostettavaa, vaikka olimme jo
aiemmin vierailleet käsityökeskuksessa. Salin puolella henkilökunta hoiti
mallikkaasti järjestelyjä ja spiikkauksia.
Monessa BAS:in
edustajien esityksessä tuli esiin, että yhteistyö Psykologien Sosiaalisen
Vastuun ja Arabikansojen ystävyysseuran kanssa on ollut hyvin tärkeää
palvelujen järjestämiselle ja niiden kehittämiselle. Järjestöjen edustajista Sirkku
Kivistö ja Irja Kandolin olivat henkilöinä mukana ohjelmassa vaikkakin
poissaolevina. Heillä oli yhteinen esitys Liliane Younesin ja Fatima
Khaizaranin kanssa erityislasten kummihankkeesta, jossa suomalaisten tuella on
ollut ratkaiseva merkitys.
Paikalla sen
sijaan olivat psykologit Riikka Toivanen ja Maiju Tokola. He pitivät esityksen
ja työpajan vanhemmuudesta ja mentalisaation tukemisesta. Työpaja oli täynnä
innokkaita ammattilaisia, joilla oli halua oppia uusia taitoja omaan työhönsä.
Omassa
esityksessämme tarkastelimme, miten ryhmämuotoista EMDR-menetelmää voidaan
hyödyntää tukemaan stressinsäätelyä ja vahvistamaan pakolaisten kanssa
työskentelevien sosiaalityöntekijöiden voimavaroja. Työpajassa demonstroimme BAS:in
sosiaalityöntekijöille järjestämiemme stressinsäätelytyöpajojen sisältöä sekä
dokumentoinnin käyttöä näiden toimintojen seurannassa ja kehittämisessä. Mutta
siitä myöhemmin lisää.
Beit Atfal Assumoudin nuorten musiikkiesitys. Kuva:KP |
Bosqui & Parker keskustelevat tauon aikana. Kuva:KP |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti